maandag 28 maart 2016

Een kei gemakkelijke Candy Jurk?!

De titel is dus om te lachen! Hoe ik het steeds weer presteer om alles moeilijker te maken dan het eigenlijk is, blijft me een raadsel. Maar... ik ben uiteindelijk ontzettend tevreden met het eindresultaat. En dat, dat is het belangrijkste. Niet waar? 

Hier kan je stoppen met lezen als je wil. Wil je echter meer weten over de transformatie van een simpele snelle jurk naar één die me kopzorgen gaf en uiteindelijk niet zo snel in elkaar stak? Maar ook naar één die wel origineler is dan de oorspronkelijke? Lees dan vooral verder! Wie weet breng ik je op ideeën of kan ik je behoeden voor de stommiteiten die ik zelf beging ;-). 

Ik kocht onlangs een stofje. De laatste meter "van de rol". Oh, ik vond het zo mooi. Er ligt hier al een tijd ongeveer hetzelfde exemplaar te wachten op een project. Ook dat riep me ooit dwingend toe... (Zo uitzonderlijk is dat nu ook weer niet ;-)). En toch vind ik de stof beetje complex en wat druk zodat ik er uiteindelijk nog steeds niets mee deed...
Actief ging ik op zoek naar een bestemming voor de nieuwe aanwinst. Toen bedacht ik dat de Candy Jurk uit La Maison Victor wel eens een optie zou kunnen zijn. Die vind ik zo pittig en leuk en toch maakte ik hem nog niet.
Een "nichtjestwinning"-plan drong zich op! Het ongelooflijk schattig, om op te eten én zeer (zoals in zéééééééér) pittig bijna 4-jarige dochtertje van mijn zus is ook een echt Candy-meisje. En de kleurtjes van het stofje zouden zo goed bij haar passen... Dus uit mijn metertje stof wilde ik twee jurken knippen. Dat mocht geen probleem zijn... De Candy bestaat uit meerdere patroondelen die telkens niet zoveel stof vragen.

Hmmmm...

Zei ik al dat de stof een beetje complex is? Ik bedoel: er lopen horizontale en verticale lijnen door... Als je scheef knipt, legt, stikt... zie je dat dus meteen.

De stof spaart je niet... Alle patroondelen moesten dus mooi aansluiten op elkaar. Zomaar schuiven met de patroondelen was uit den boze. En... hou er rekening mee dat het laatste stuk "van de rol", zeker bij stretch stof, wel eens ferm scheef getrokken kan zijn! Onthoud ook dat het strijkijzer dan goed van pas komt om het één en ander te herstellen... 
Een tip voor het knippen van stoffen met lastige patronen: Het kan helpen om ofwel heel veel speldjes te steken aan de twee zijkanten én in het midden van je stof ofwel patroondelen in z'n geheel uit te knippen in plaats van aan de stofvouw te leggen. Zo kan je er op toezien dat de print van de stof op de juiste plaats terecht komt en lijnen niet schots en scheef lopen!

Veel puzzelwerk later bleek het rugpand van de Candy voor Noor niet geheel uit de stof te krijgen! Ik knipte het pand dan maar in twee delen en zette deze in het midden aan elkaar. Geen mens die dat ziet... Zoek de naad maar eens!


Verder gebruikte ik voor de inkijkzak en de mouwtjes een andere kleur om het tekort aan stof op te vangen. Omdat mijn stofje zich niet leent voor een onafgewerkte megasnelle Candy, knipte ik een centimeter naadwaarde extra aan de hals en de zakdelen. Het werkt ook net iets gemakkelijker als je ook aan alle patroondelen waarmee het tunneltje gemaakt wordt, nog een centimeter extra naadwaarde voorziet.

Om de zoom van de mouwen niet te zien, dubbelde ik deze. Ik deed dat rechttoe, rechtaan door het patroondeel recht te maken en te knippen aan de stofvouw. Daarna maakte ik de mouw zoals je een boord zou maken! Er is een andere manier, die me ook interessant lijkt.

De hals werkte ik af met een beleg.

Plots was er een onverwacht kinderloos-uurtje en dacht ik "rap efkes" de jurk "in elkaar te steken". Dat werd een uur vol uitdagingen (eufemisme voor "frustraties", ik blijf immers graag positief ;-)) 
Hoewel ik zo goed nakeek of alle patroondelen wel juist op de stof lagen, knipte ik toch twee keer hetzelfde halve rugpand zeker!!!! En het was al zo nipt!
Ik ging meteen op zoek naar extra stof voor mijn Nichtjes-twinning-Paas-Candies. Tot ik aan mijn portemonnee dacht en besliste dat een beetje denkwerk en creativiteit me geen kwaad zouden doen...

Ik knipte uit één van de verkeerd geknipte stofdelen het juiste pand. Natuurlijk kreeg ik het ene niet helemaal uit het andere dus ging ik voor een rugdetail in een andere kleur.
De juiste helft werd daarna ook aangepast. Niet helemaal zoals ik het gepland had maar een goedkope oplossing die niet misstaat.

Ik durfde niet meer hopen dat de nichtjes in een gelijkaardig jurkje paaseitjes zouden kunnen rapen. Maar...


Over de Candy voor het nichtje niets dan lof. Het ging allemaal gelijk niks...   



Patroon: Candy Jurk uit de felbegeerde eerste editie van La Maison Victor

Naaisgroeten van TinneV.
(Altijd fijn om een reactie te lezen!)

29 opmerkingen:

  1. Het resultaat mag er, zéker na alle frustraties, absoluuuuuut zijn!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het resultaat mag er zijn ! Ik maakte de Candy vorig jaar bij mij was het ook en traject met allerlei obstakels maar het eindresultaat was ook geslaagd.
    Heel mooi zijn de jurken geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Mijn "overmoed" zal ook wel te maken hebben met het feit dat je overal leest dat het zoooo'n gemakkelijk patroon is ;-)

      Verwijderen
  3. Super Tinne. Ziet er keigoed uit... En amai wat een rendement, 2 jurkjes uit een meter stof. Dikke duim!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wwauw! Die zijn echt heel leuk geworden. Vrolijke, pittige jurkjes he! Ik denk dat je in ieder geval veeeeel voldoening hebt na al die valkuilen en probleemkes. Goed opgelost hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zij supermooi geworden Tinne - dikke duim - 't is het resultaat dat telt hé

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar word ik vrolijk van se! Van het eindresultaat hé. Niet van jou tegenslagjes. Knap doorgezet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat we je vrolijk konden maken ;-). En "elk nadeel heb zijn voordeel"! Ik leerde echt weer heel veel bij deze week ;-)

      Verwijderen
  7. Heel erg mooi! De vrolijkheid spat ervan af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk om te lezen dat dit het gevoel is dat je krijgt! Het is echt een heel vrolijk jurkje inderdaad. De zotste foto's zijn gecensureerd trouwens :-)

      Verwijderen
  8. Heel tof gedaan hoor! Ik doe het steeds vaker, mijn stof knippen door het patroondeel dubbel te knippen (dus tekenen, omvouwen en uitknippen zodat je meteen het hele pand hebt bijvoorbeeld) en in zijn geheel op de stof te leggen. Zo kan je veel gemakkelijker controleren of je stof juist ligt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt :-) en Inderdaad, bij sommige stofjes helpt dat echt!

      Verwijderen
  9. Geweldig mooi! En super leuke foto's ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En dan zwijg je nog over die mouw die er twee keer verkeerd werd aangezet door ons getetter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh my God! Hoe kan ik dat emotionele moment vergeten! Inderdaad... Dat ook nog... Maar het was wel erg gezellig ;-)

      Verwijderen
  11. Mooi! En dat uit 1 meter? Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt inderdaad heel erg mooi geworden! Top stofje, al was het niet gemakkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Inderdaad een uitdaging maar dat maakt het uiteindelijk wel het leukst ;-)

      Verwijderen
  13. "Ik zal dat hier eens rap efkes ineen stikken"... Een zinnetje dat bij mij ook al eens de revue passeert en net dan loopt er keiveel fout en gaat niks zoals ik het wil :) maar toch, deze versie is heel mooi zenne!!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!