dinsdag 9 februari 2016

Rimpelrokje: Iesie piesie...

Easy Peasy, As Simple As One Two Three... Eum, ja, mmm... Gij kunt dat Tinne, je deed al veel moeilijkere dingen. Inderdaad, al een blind ritske gestoken, paspelke (zelf gemaakt ;-)) in een rokske gestikt...
Maar zo'n eenvoudig, simpel... rimpelrokje, dat deed ik nog niet. En wat ik nog niet deed, dat kan ik niet. Maar ik moest wel, want nét voor het kerstfeest (waar is de tijd) kwam de dochter een paardenstofje tegen. Even grote paniek: het paard mocht noch onthoofd, noch ontbeend worden. Het stofje werd met vaste hand, uiterst secuur geknipt door de dame achter de kniptafel... Zij is dat gewoon, kinderen die haar in de gaten houden tijdens het knippen van stofjes met lievelingsdieren.

Thuis snel even googelen om hulp... Gelukkig staat het WWW vol met schitterende tutorials, zoals deze van Mina Dotter of van Lana Lotta.

Hoppa...


En inderdaad, natuurlijk is het waar. Gewoon een brede lap stof aan elkaar stikken, mooie elastiek erop en tegelijk een beetje rimpelen. Effe omzomen, zonder eerst te meten, luie wijven methode... Eigenlijk moet je hier gewoon mee starten. Goed voor het zelfvertrouwen en instant tevredenheid!

Eén van mijn naaigodinnen gaf nog een tip: je hoeft het stofje niet eerst te rimpelen! Gewoon de elastiek recht op de bovenkant van de rok naaien want dat rimpelt het mooist. Zeker met een prachtig afgewerkte elastiek."We zullen dat volgende keer wel eens samen doen, Tinne." Bedankt Noëlla!
(Voor meer info: rimpelrokje zonder rimpeldraad)

Naaisgroetjes TinneV

8 opmerkingen:

  1. Leuk Tinne dat je nu ook een blog hebt. Je hebt nu ooke en nieuwe volger aan mij. Veel blogplezier !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ferm gedaan Tinne! Bij mijn pogingen naaide ik de rek met de goede kant tegen de goede kant van de stof. Dat kon er ook mee door hoor maar dit is toch veel mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was ook één van de gekregen tips: als je een mooi afgewerkte rek hebt, hoeft dat dus niet omdat de naad dan te dik wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi gedaan Tinne! En je ziet, gemakkelijk gaat ook👍

    BeantwoordenVerwijderen